Zespół Szkół Powiatowych w Baranowie

Prezentacja Erasmus

Prezentacja Erasmus

Zakończenie projektu Erasmus+

Zakończenie projektu ,,Staże bez granic” i ,,Praktyczny uczeń”

27 kwietnia 2016 w Zespole Szkół Powiatowych w Łysych odbyło się podsumowanie realizowanego projektu ,,Staże bez granic” i ,,Praktyczny uczeń”. Na spotkanie przybyli organizatorzy i uczestnicy projektu – uczniowie klas technikum, łącznie 87 osób z Zespołów Szkół Powiatowych z Baranowa, Myszyńca, Czerwina i Łysych.

Uroczystość poprowadzili dyrektorzy szkól powiatowych Pan Dariusz Ptak i Pan Janusz Obrębski. Podsumowania dwóch projektów organizowanych w ramach programu ERASMUS+ przedstawiała koordynator projektu Pani Katarzyna Dąbrowska. Po prezentacji głównych wyników dwóch programów realizowanych przez szkoły, pani Dąbrowska wraz z dyrektorami szkół i przedstawicielami jednostek samorządowych rozdali certyfikaty potwierdzające odbycie praktyki za granicą – w Hiszpanii. Uroczystość podsumowania uświetnili swoja obecnością zaproszeni goście z Urzędu Marszałkowskiego, Starostwa Powiatowego w Ostrołęce, Samorządu Gmin w Łysych i Baranowie oraz dyrektorzy Szkół Powiatowych oraz Gminnych.

Marek Piórkowski

 

  • Erasmus (1)

Staż w Hiszpanii

 

   Druga już grupa uczniów z Zespołu Szkół Powiatowych w Baranowie uczestniczyła w 4-tygodniowym zagranicznym stażu zawodowym w hiszpańskiej Kordobie. Projekt został zorganizowany w ramach programu „Erasmus+” i zrealizowany dzięki środkom z Unii Europejskiej.

   Program stwarza uczniom możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego we współpracy z krajami partnerskimi Unii Europejskiej. Za wyjazdy na staże zagraniczne uczestnicy nie płacą, wręcz przeciwnie – na czas pobytu w Hiszpanii każdy stażysta otrzymał kieszonkowe. Kursy przygotowawcze, przelot samolotem, zakwaterowanie, wyżywienie, a także wycieczki i wszystkie inne działania realizowane w ramach projektu są dla uczestników całkowicie bezpłatne.

   Do wyjazdu młodzież przygotowywała się solidnie: uczęszczała na kurs języka hiszpańskiego oraz warsztaty kulturoznawcze. Swoje umiejętności zawodowe – równolegle z językowymi – młodzi stażyści doskonalili odbywając staż w hiszpańskich piekarniach, cukierniach, gospodarstwie rolnym, w kuchni przygotowującej żywność dla domów starców i osób biednych oraz w fabryce produkującej majonez i sosy.

   Nie było łatwo, ale trzeba sobie radzić. Nawet z tęsknotą za rodziną i bliskimi. Praktyki były realizowane w kilkuosobowych zespołach, chociaż część zadań przeznaczono też do wykonania dla jednej osoby. Sprzyjało to usamodzielnieniu się i nauce, zdobywaniu doświadczeń zawodowych w środowisku międzynarodowym, pogłębieniu i wykorzystaniu w praktyce wiedzy zdobytej w szkole.

   Poza pracą i nauką młodzież korzystała z wielu atrakcji o charakterze turystyczno-rekreacyjnym. W ramach projektu zorganizowany został ciekawy program kulturowy. Dzięki wycieczkom stażyści zwiedzali interesujące miejsca, poznawali lokalne zwyczaje, kulturę i codzienne życie Hiszpanów. Kordoba, w której mieszkali uczniowie, to niezwykle barwny i interesujący historycznie zakątek Hiszpanii. Jest miastem z ciekawą, różnorodną kulturą i licznymi zabytkami (np. Alcazar, Mezquita). Z kolei szczególny urok Grenady – oprócz historycznych zabytków (np. Alhambra) – polega na tym, że w ciągu kilku godzin można jeździć na nartach w górach Sierra Nevada, a potem kąpać się w Morzu Śródziemnym na Costa del Sol, oddalonym o ok. 70 km. Ciekawym doświadczeniem był również piękny pokaz tresury koni oraz flamenco – tańca wywodzącego się z tradycji andaluzyjskich Cyganów. Duże wrażenie wywarła na uczniach także przyroda, która o tej porze roku – koniec stycznia i początek lutego – zaprezentowała się feerią barw (uginające się od owoców drzewa pomarańczowe, kwitnące krzewy i kwiaty), co stanowiło dysonans z polskim, zimowym krajobrazem.

                                                                                    Wioletta Czarnowska, Bogumiła Dawid

  • 01. Spacer po Kordobie

Zdjęcia z Hiszpanii cd

  • Hiszpania (01)

Praktyki w Hiszpanii

8 listopada br. uczniowie naszej szkoły wspólnie z opiekunami wylecieli do Granady, malowniczego miasta położonego w regionie Anadaluzja w Hiszpanii. Celem wyjazdu jest uczestnictwo w stażach zawodowych realizowanych w ramach programu Erasmus+. Wyjazd został zorganizowany dzięki środkom z Unii Europejskiej. 13 uczniów technikum (technik agrobiznesu) i 10 (technik technologii żywności) odbywa 4-tygodniowe staże w gospodarstwach rolnych, piekarniach i cukierniach.

 Uczniowie, dzięki stażom w Hiszpanii, mogą przede wszystkim sprawdzić się w samodzielnym, dorosłym życiu. Ponadto rozwijają swoje umiejętności językowe, poznają nowe obyczaje, kształtują w sobie otwartość i wrażliwość międzykulturową, przeżywają pierwsze doświadczenia zawodowe. Poznają również, jakie wymagania stawia się pracownikom za granicą.

 Uczestnicy wyjazdu mają zapewnione zakwaterowanie z całodziennym wyżywieniem, przeloty, dojazdy do miejsc praktyk, ubezpieczenia, kieszonkowe oraz bogaty program kulturowy - wycieczki do najpiękniejszych miast w regionie Andaluzja, np. do Sevilli, Malagi, Kordoby, a także częste wyjścia z przewodnikiem po Granadzie, która jest jedną z najważniejszych miejscowości turystycznych w Hiszpanii. Słynie z  pięknego położenia, licznych zabytków i niezapomnianych krajobrazów.

 Kolejny wyjazd uczniów ZSP planowany jest w styczniu 2016r. do Kordoby, która jest główną siedzibą partnera hiszpańskiego "Europroyectos". Uczestnicy obecnie trwającego stażu w Granadzie z pewnością przywiozą ze sobą bagaż pozytywnych wrażeń i przekażą swój entuzjazm kolegom i koleżankom zainteresowanym odbywaniem staży w Kordobie.

Olga Świder, Jolanta Grzyb

  • Erasmus (01)